آسیب شناسی رشته زبان شناسی در ایران: مطالعه ای آینده پژوهانه بر پایه الگوی تحلیل لایه ای علت ها
Paper ID : 1092-ICIL
Authors
Hossein Davari *1, Aida Firooziyan Pouresfahani2, Ailin Firooziyan Pouresfahani3
1دانشگاه دامغان
2گروه زبان انگلیسی دانشگاه بین المللی امام رضا (ع)
3گروه زبان انگلیسی دانشگاه دامغان
Abstract
در حالی‌که بیش از پنج دهه از تاسیس رشته زبان‌شناسی همگانی در ایران می‌گذرد، مشخصا در یک دهه اخیر شاهد گسترش آن در نظام دانشگاهی، رشد پذیرش دانشجو و به تبع آن افزایش شمار دانش‌آموختگان آن بوده‌ایم؛ موضوعی که می‌تواند حامل فرصت‌ها و تهدیدهایی برای این رشته محسوب گردد. با توجه به اهمیت ارزیابی جامع رشته‌های دانشگاهی و با هدف برنامه‌ریزی و هدایت مطلوب، در این مقاله با بهره‌جویی از الگوی تحلیل لایه‌ای علتها (عنایت‌الله، 2004) در صدد آسیب‌شناسی این رشته بوده‌ایم. به بیان دقیق تر، در پژوهش حاضر بر آن بودیم تا وضعیت گذشته و حال رشته زبان‌شناسی در ایران را مورد بررسی قرار داده و در نهایت راهکارهایی در جهت برطرف نمودن کاستی‌ها و مشکلات این رشته ارایه نماییم. بدین منظور، جامعه آماری متشکل از 30 نفر شامل 10 عضو هیات علمی آموزشی و پژوهشی، 10 دانش‌آموخته دکتری و 10 دانشجوی دکتری با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شدند که به روش کیفی و در قالب مصاحبه‌های نیمه‌ساختمند به پرسش‌های طراحی‌شده از سوی پژوهشگران پاسخ دادند. نتایج حاصل از پژوهش حاضر بیانگر آن است که در کنار دستیابی به پیشرفتهایی قابل توجه در روند بومی‌سازی این دانش در ایران، برخی مسایل مرتبط با برنامه تفصیلی این رشته همچون عدم تمایز بین زبان‌شناسی نظری و کاربردی، کم‌توجهی به ابعاد کاربردی و نیز میان‌رشته‌ای، نادیده‌گرفتن برخی مباحث جدید و کارآمد در سرفصلها در کنار مشکلات حاصل از گسترش توجیه‌ناپذیر دانشگاههای مجری و افزایش دانشجو و دانش-آموخته، بدون توجه به مولفه‌های تخصص‌گرایی و بازاریابی، موجب بروز مشکلاتی شده است.
Keywords
رشته زبان‌شناسی، آینده‌پژوهی، آسیب‌شناسی، تحلیل لایه‌ای علتها.
Status: Accepted
login